Za 24 hodin, 49 nehod – zimní období přináší více havárií

KRAJ -  O tom, že počasí umí řidiče často dost nemile překvapit, není třeba dlouze hovořit. Ale v zimním období by s náhlým zhoršením povětrnostních podmínek určitě počítat měli, tomu by také měli přizpůsobit typ pneumatik na vozidle i svůj styl jízdy.

Své o tom ví policisté v Královéhradeckém kraji, kteří za 24 hodin (30. listopadu  – 1. prosince) řešili 49 dopravních nehod. I když nejspíše nebyly všechny způsobeny počasím, v průměru to znamená, že vyjížděli každou hodinu ke dvěma dopravním nehodám, a to v průběhu celého dne. I když vyjížděli v rámci celého kraje, skoro polovina dopravních nehod, přesně 21, se stalo na Trutnovsku.

Do smutné statistiky nehod se promítá i tragická dopravní nehoda v Hradci Králové.

7 srážek se zvěří, dvakrát boural autobus

V 7 případech došlo k nehodě při srážce se zvěří. Ve 2 případech byl účastníkem nehody řidič autobusu.

„Nejvyšší odhadnutá škoda dosahovala 272 tisíc korun při dopravní nehodě na Trutnovsku, kde řidič vozidla Škoda Octavia při průjezdu levotočivou zatáčkou zřejmě nepřizpůsobil rychlost své jízdy, dostal smyk, vyjel mimo komunikaci a narazil do kovových svodidel, ta ho odrazila zpět na vozovku, kde se střetl s projíždějícím vozidlem,“ uvedla mluvčí policie Lucie Konečná.

Jízda na sněhu a ledu má podobně jako na mokru nebo ve tmě či mlze svá specifika. Řidič by kvůli tomu měl rozhodně upravit svůj jízdní styl.
„Zima je v plném proudu a náledí i sníh bude nyní poměrně běžným jevem. Změněným podmínkám je proto potřeba přizpůsobit styl řízení. Sníh nebo námraza na vozovce oproti suchému asfaltu výrazně snižují trakci pneumatik, a to i zimních. Samozřejmostí je, že asfalt souvisle pokrytý ledem, je mnohem záludnější i než souvislá vrstva vody v létě. Led můžeme čekat i pod souvislou vrstvou sněhu, avšak my jej nevidíme. Když nebudeme pořádně vnímat chování svého automobilu nebo nepřizpůsobíme jízdu tomuto riziku, nejspíš si toho všimneme, až když bude pozdě. Stačí dávat opravdu za volantem pozor a uvědomit si, že všechny známé zásady platí v zimě dvojnásob,“ sdělila Lucie Konečná.

Důležité je předvídat

Předvídat situaci na silnici patří k základům řízení. V zimě je potřeba dávat pozor víc než kdy jindy, protože se podmínky na silnici mohou velmi rychle změnit.
„Nejznámější a zároveň největší hrozbou jsou mosty, na nichž namrzá asfalt dřív než ve volném terénu. Může za to zpravidla větší vlhkost na mostu a v jeho okolí a pak také prostý fakt, že mostovka není tepelně izolovaná půdou. Na dálnicích a silnicích vyšších tříd bývají tyto úseky označeny modrými odrazkami na dělicí čáře. I tak je ale nutné sledovat silnici před sebou a její okolí. Podobné nebezpečí jako mosty skýtá silnice v lese nebo v místech, která leží dlouhodobě ve stínu. Ve volném terénu vás zase může překvapit navátý sníh na silnici,“ dodala Lucie Konečná.

 

Čtenářská diskuze
Tags: ,