Výzkum spadlého letounu

Na konci loňského roku se konal archeologický výzkum místa dopadu amerického letounu B-17 G Leticie u Černíkovic.

malé

B-17 – létající pevnost.
Foto: Archiv Libora Pařízka

ČERNÍKOVICE – Čtyřiadvacátý březen je hluboce zapsán do historie Černíkovic. Roku 1945 zde totiž spadlo letadlo amerického letectva a o sedmdesát let později byla v obci odhalena informační tabule, která osud létající pevnosti B-17 s kódovým označením Leticie připomíná. Na odhalení této tabule byl v březnu 2015 přítomen také Orlický týdeník.

„Němci měli vybudovaný kvalitní systém protiletecké hlásné služby. Osudného dne bylo krásné počasí, a proto nebyl problém letadlo sledovat a dopředu upozornit pozemní jednotky, kam míří,“ vysvětloval tehdy na besedě důvody sestřelení stroje Libor Pařízek, který se historií letadla zabývá od roku 1960 a dopodrobna zmapoval jeho osudy.

Pařízek dokonce kontaktoval letce a tři z nich roku 1996 do Černíkovic přijeli. Příběh letadla je tedy znám velmi přesně, nyní ho navíc doplnil archeologický výzkum. Archeologický ústav AV ČR totiž provedl v listopadu loňského roku ve spolupráci s Vojenským historickým ústavem Armády České republiky a Muzeem a galerií Orlických hor v Rychnově nad Kněžnou terénní výzkum místa dopadu amerického letounu.

„Jednalo se o první odborný archeologický výzkum tohoto zaměření na území České republiky. Během výzkumu byly využity rozmanité metody odkryvu a dokumentace, včetně zapojení tzv. nedestruktivních postupů. Cílem bylo zároveň poukázat na nebezpečí ilegálních zásahů „hledačů pokladů“, jež nenávratně ničí unikátní nálezové kontexty z 2. světové války a které byly zaznamenány též v místech dopadu letounu,“ píše se v tiskové zprávě k výkopovým pracím.

 

Celý příběh ve zkratce

Letoun B-17G Laetitia náležel do stavu 15. letecké armády, 5. bombardovacího křídla (BW), 463. bombardovací skupiny (BG), 775. squadrony. Bombardér odstartoval ze základny Cellone u Foggie ráno 24. března 1945. Svaz se navigační chybou dostal nad protiletadlovým dělostřelectvem dobře bráněnou rafinerii syntetických pohonných hmot u Mostu (STW Brüx) v severních Čechách. V 11.50 hod. dostal letoun zásah do motoru č. 2 a posádka se rozhodla pro návrat na základnu. Po vysazení dalšího motoru a požáru motoru č. 2 otočil kapitán letounu poručík Warren Willson stroj na východní frontu. Ve 12.35 hod. letoun explodoval u vsi Černíkovice. Stalo se tak po opuštění stroje posádkou – všichni její členové přežili.

Čtenářská diskuze