Technika více než peníze

REGION – V novém seriálu Orlického týdeníku vám přiblížíme osudy dvou slavných vynálezců.

janeček2

Věděli jste, že v roce 1938 patřil František Janeček mezi kandidáty na prezidenta Československa?
Foto: Jawa č.2/1938, kniha Motocyklový král Karel Janeček

V sedmém letošním vydání Orlického týdeníku (14. února) vyšel rozhovor se Soňou Klímovou-Janečkou (více zde). Majitelka kvasinského zámku se v něm rozhovořila o svém dědečkovi Františku Karlu Janečkovi (29. 2. 1904 – 20. 3. 1990) a jeho otci Františku Janečkovi (23. 1. 1878 – 4. 6. 1941). Slavní inženýři jsou pevně spojeni s podhůřím Orlických hor, a proto jsme se rozhodli jejich osudy našim čtenářům představit podrobněji. V rámci seriálu Inženýrská tradice regionu se v následujících měsících dozvíte nejzajímavější informace ze života otce a syna, kteří svou pílí a nadáním měnili svět techniky.

Inženýrská tradice regionu

„Ing. Janeček je typem technika, který dovede spojiti účelně technickou invenci s praktickou stránkou podnikatelství, v němž však láska k technice a k výrobě dovede často zvítěziti i nad obchodním prospěchem,“ napsal roku 1938 o svém zaměstnavateli Ing. Dr. Jan Korecký.

Týkalo se to muže, který se přes nevalné začátky u Kolbena vypracoval ve dvacátých letech minulého století v generálního dodavatele ručních granátů a kulometů pro rodící se československou armádu. Až ve třicátých letech byl z trhu vytlačen giganty jakými byly plzeňská Škodovka nebo Zbrojovka Brno. Situaci spolu se synem Františkem Karlem vyřešili masivními investicemi do výroby motocyklů, které jsou dnes po celém světě známé pod značkou Jawa.

Hledání nových příležitostí

„V tomto roce (1929, pozn. redakce) bylo však vojenskou správou v důsledku mírových tendencí politických rozhodnuto, že kulometů systému Schwarzlose nebude tolik objednáno, jak bylo původně zamýšleno, a já byl postaven před volbu buď podnik omeziti asi na pětinu stávajícího rozsahu, anebo ohlédnouti se po výrobku jiném, při jehož výrobě bych mohl stávající strojní zařízení aspoň z větší části využíti. Po dlouhých úvahách jsem se rozhodl pro výrobu motocyklů,“ cituje slavného inženýra kniha Daniela Povolného František Janeček – Motocyklový král.

Janečkovy investice do motocyklů a následně také do automobilů položily základy masového motocyklismu v Československu, který přetrval dodnes.

Když František Janeček v ponurém protektorátním roce 1941 umíral, byla značka Jawa již velmi slavná a oficiální úhrnná hodnota Janečkova majetku činila přibližně 140 milionů korun. Jeho syn František Karel byl v té době v Anglii, kde se svými technickými znalostmi podílel na boji proti nacistickému Německu.

 

Kdo je kdo?
Nejenom v zahraničí si Františka Janečka (23. 1. 1878 – 4. 6. 1941) a Františka Karla Janečka (29. 2. 1904 – 20. 3. 1990) často pletou. Pojďme si v nich udělat pořádek. František Janeček byl český konstruktér a zakladatel slavné firmy Jawa. Během svého života přihlásil celou řadu patentů především v oblasti zbrojního průmyslu. Mnoho patentů bylo zapsáno také na jeho prvorozeného syna Františka Karla, který se narodil roku 1904. Ten byl dědečkem současné majitelky zámku Kvasiny Soňi Klímové-Janečkové a mužem, který fakticky rozhodl o místě, kde bude stát jeho továrna, později přeměněná v dnešní obří závod Škoda Auto Kvasiny.

Pokračování příště

Čtenářská diskuze