podorlická kuchařka: další grilování

Po celé léto vychází z mnohých zahrad nádherné vůně, a to nejen grilovaného masíčka, ale zavonět může i grilovaná zelenina, houby nebo ovoce.

Při grilování masa můžeme nasypat před dokončením na uhlí bylinky, sušené natě tymiánu nebo rozmarýnu. Maso tak získá zajímavou a neobvyklou bylinkovo-kouřovou příchuť.

Houby (oloupané žampiony a mladé hříbky) můžeme grilovat společně s anglickou slaninou napíchnuté na kovové jehle nebo na špejli, která nepálí při sundávání, potíráme je olejem ochuceným česnekem a citronovou šťávou.

Brambory (baklažán, cuketu nebo papriku) grilujeme také na jehle, nejlépe se slaninou, olej nebo máslo ochutíme česnekem a můžeme přidat i kmín. Zeleninu potíráme aromatizovaným olejem nejméně hodinu před grilováním.

Grilované ovoce (například banány, jablka, hrušky) pokapeme citronovou nebo pomerančovou šťávou, posypeme skořicovým a vanilkovým cukrem a necháme půl hodiny odležet. Během grilování (na alobalu) potíráme zbylou ovocnou šťávou a máslem.

grilled-vegetables-2172704_1920

Ilustrační foto.

Vegetariánský hamburger
Připravíme si 350 g pevného tofu, 4 lžičky olivového oleje, šálek nasekaných zelených cibulek, šálek jemně posekané mrkve, šálek posekaného salátu, půl šálku pšeničné mouky, půl šálku pšeničných otrub, 2 lžíce kečupu, 1 stroužek česneku, 2 lžíce posekané petrželky, 2 lžíce sezamových semínek, 2 lžíce vegety, špetku kajenského pepře, čtvrt lžičky soli a trochu čerstvě umletého černého pepře. Na pánvi rozehřejeme olej a pět minut smažíme cibuli, mrkev, salát a rozdrcený česnek. Směs necháme trochu vychladnout. Nakrájené tofu rozšleháme v mixéru na krém, přidáme mouku, otruby, kečup, petržel, sezamová semínka, vegetu, pepř a sůl a krátce mixujeme. Doplníme osmahnutou zeleninou a směs rozmixujeme do hladka. Ze směsi vytvarujeme čtyři hamburgery, obalíme je v otrubách a grilujeme na roštu.

Grilované brambory s tuňákem
Šest omytých brambor rozkrojíme na poloviny. Potřeme je olejem a grilovacím kořením. Dáme je na rozpálený gril. Slijeme konzervu tuňáka, maso dáme do misky, přidáme jednu nakrájenou cibuli, bylinky podle chuti, osolíme, opepříme a přidáme šťávu z půlky citronu. Brambory opékáme z obou stran, při otáčení je potíráme olejem. Dopečené servírujeme s připraveným tuňákem a tatarskou omáčkou.

Grilovaný hermelín
Připravíme si 2 hermelíny, jemně pikantní grilovací koření (nebo grilovací koření na sýr), olej a alobal. V hrníčku rozmícháme olej s polévkovou lžící grilovacího koření a přelijeme do misky. Ve směsi obalíme hermelín a zabalíme do alobalu tak, aby sklady byly na boku sýra. Alobal s hermelínem dáme na rozpálený gril a grilujeme 5 – 10 minut z obou stran. Pak alobal rozbalíme a sýr z něj opatrně přeložíme na talíř. Je důležité sýr při manipulaci nepropíchnout, jinak vyteče.

Ananas se skořicí a medem
Potřebujeme asi kilogram ananasu, 2 lžíce třtinového cukru, 2 lžíce medu, lžičku skořice, 2 lžíce rozpuštěného másla a špejle. Na kolečka (o síle 1,5 – 2 centimetry) nakrájený ananas zbavíme slupky. Kolečka pokrájíme na čtvrtky. Z každé čtvrtky ještě odkrojíme tvrdý střed. Ananas napíchneme na špejli, potřeme směsí másla s medem a posypeme cukrem se skořicí. Ogrilujeme na alobalu na grilu nebo na grilovací pánvi, dokud med s cukrem nezkaramelizuje.

Grilované baklažány a cukety
Potřebujeme jeden lilek baklažán, 2 malé cukety, 2 červené papriky, 2 cibule, 100 g žampionů, 3 chilli papričky, 9 malých koktejlových rajčat, 9 lžic bylinkového másla a 30 g strouhaného sýra. Lilek, cukety, papriky, rajčata a houby nakrájíme na silnější plátky, cibule na kolečka. Chilli papričky nakrájíme na jemné nudličky. Nakrájenou zeleninu vložíme do zapékací misky z alobalu, potřeme bylinkovým máslem a grilujeme pozvolna asi 20 minut. Dosolíme a dochutíme pepřem. Podáváme posypané sýrem, například s pečivem.

Čtenářská diskuze