Menteatrál – to je spojení dvou různých světů

NERATOV – Tři dny, dvě noci, padesát účinkujících, divadlo, tanec, koncerty, tematické diskuze, konference a workshopy – to je Menteatrál 2018. Festival divadel pracujících s mentálně postiženými hostí od 27. do 29. července Neratov. Jeho přípravami však tato vesnička v Orlických horách pomalu ožívá již v těchto dnech.

menteatral 01

Foto. 2x archiv pořadatele

 

„Festival bude v posledních čtrnácti dnech před začátkem vznikat ze účasti přátel sdružení Jiné jeviště, jedná se o divadelní režiséry, scénografy, studenty DAMU a další osoby, které dlouhodobě s neratovskými spolupracují,“ uvedla mluvčí festivalu Saša Hruboňová.

Oč víc je Menteatrál tradičním divadelním festivalem, o to méně tradiční je samotná profesionální tvorba s lidmi s postižením.

„Letošní ročník mapuje nejnovější počiny, tendence a experimenty českých souborů,” říká o festivalu jeho ředitel a předseda spolku Jiné Jeviště Jan Čtvrtník.

menteatral 04

 

Nevšední kulisy pak festivalu dodává samotné místo konání.

„Neratov je místo, které stojí za to objevit a prožít jeho “genius loci”. Atmosféru bývalé vysídlené pohraniční vsi, kde za rozvojem plnohodnotného života stojí Sdružení Neratov, jehož cílem je pomoc lidem sociálně znevýhodněným a lidem s postižením prostřednictvím chráněného bydlení a pracovních možností,” vysvětluje produkční festivalu Šošana Dědochová.

Příhraniční vesničku Neratov promění ve festivalový areál dvě divadelní šapita, do nichž bude první dva festivalové dny lákat divadelní program. Svá představení tu uvedou pražské Divadlo Ujeto, brněnské Divadlo Aldente, Divadlo Vzhůru nohama z Kladna, pražští Dr.amAS, Taneční studio Light z Prahy a jako každý rok nebude chybět premiéra neratovského souboru Jiné Jeviště.

„Chceme divákům ukázat nové možnosti profesionálního divadla a otevřít diskuzi o tom, proč je profesionální kultura lidí s postižením v České republice oproti většině evropských zemí stále v plenkách. V Čechách funguje několik souborů, které spojují umělce s mentálním postižením s divadelními profesionály. Soubory pravidelně zkoušejí, hrají, vyvíjejí se. Jejich práce se většinou potýká s poměrně složitou finanční a existenční situací. O to víc je ale jejich práce pravdivá. Kdo uvidí, pochopí,” vysvětluje Jan Čtvrtník.

Více se dočtete v Orlickém týdeníku.

Čtenářská diskuze