Jízda na mokré vozovce skončila po smyku v kovovém zábradlí

RYCHNOVSKO – Jízda devětadvacetiletého řidiče skončila dne 4. února, mezi obcemi Javornice a Pěčín, v odpoledních hodinách nárazem do kovového zábradlí.

nehoda smykViewImage

Nehodu způsobil smyk.
Foto: Policie ČR

„Za volantem osobního vozu Mercedes Benz seděl muž, který na silnici III. třídy zřejmě nepřizpůsobil rychlost jízdy, a tak nezvládl řízení. Při průjezdu pravotočivou zatáčkou pak dostal smyk na mokré vozovce a vyjel vlevo mimo komunikaci, kde narazil. Na místě byla provedena dechová zkouška řidiče, která přítomnost alkoholu v dechu vyloučila,“ uvedla mluvčí policie Lucie Konečná.

Celková škoda činila zhruba 32 tisíc korun.

Veškeré okolnosti dopravní nehody jsou v šetření rychnovských dopravních policistů.

V souvislosti s tím policisté radí jak zvládnout smyk. Rady mohou být různé. Některé mohou pomoci, některé naopak ublížit. Jak tedy zvládnout pro řidiče krizovou situaci, když se dostane do smyku?

„Obecně lze použít pravidlo: nebrzdit, vyšlápnout spojku a vyrovnávat jízdu volantem.  Je ale také dobré vědět, jaký náhon vozidlo má. Jiný smyk dostane automobil s předním náhonem a jiný smyk bude řešit řidič s náhonem zadním. Většina odborníků se ale přiklání k všeobecnému pravidlu. Brzdit se má před zatáčkou, v ní už ne. Do zatáčky se tedy vjíždí pomalu, projíždí se při pravém okraji silnice a dokončí se výjezd. Při smyku, ať už přední nebo zadní nápravy, se doporučuje okamžitě ubrat plyn a nebrzdit?“ doplnila Lucie Konečná.

Se zablokovanými koly se automobil hůře ovládá. Výhodu má řidič, který má svůj dopravní prostředek vybaven ABS (antiblokovacím systémem brzd), ESP (elektronickou stabilizací podvozku) nebo TCS (protiskluzovým systémem kol).

Jak zvládnout smyk přední nápravy (vůz dostatečně nezatáčí):

ubrat plyn – nepoužívat brzdu, volantem pouze vyrovnávat, aby vůz zůstal na silnici, sešlápnout spojku do doby, než se podaří smyk vyrovnat.

Jak zvládnout smyk zadní nápravy (auto se točí kolem své osy takzvané „hodiny“): ubrat plyn, nikdy nebrzdit, natočit volant proti vybočení zádi a sešlápnout spojku – když se záď auta natočí doprava, točte volantem doleva a naopak – dráha vozu by se měla vyrovnat a měli byste zůstat na silnici.

Čtenářská diskuze
Tags: ,