Je dopravní terminál v Rychnově pro cestující bezpečný?

RYCHNOV N. K. – V Rychnově nad Kněžnou stále fungují dvě autobusová nádraží.

autobusák v rk

Foto: Rychnovské zrcadlo

Nový dopravní a přestupní terminál v Nádražní ulici má nahradit ten původní, který stále funguje vedle obchodního domu Lidl. Přestože před několika dny proběhla celostátní změna jízdních řádů, objednatel veřejné linkové dopravy, kterým je Královéhradecký kraj,

s přesunem vyčkává. Důvodem má být skutečnost, že dopravní terminál u vlakového nádraží stále nesplňuje bezpečnostní požadavky hradeckého kraje.

Nový terminál tvoří celkem devět zastávek – tři ve směru na Vamberk, šest pak ve směru na Solnici. Déle jak 15 měsíců, od uvedení do provozu, postrádá například vyznačený přechod pro chodce z jedné strany terminálu na druhou a nebo omezení vjezdu do prostoru terminálu pro jiná vozidla než autobusy tak, jak je to běžné na autobusových nádraží.

Normové ukazatele

Město Rychnov nad Kněžnou zaujalo k této situaci zajímavé stanovisko:
„Dopravní a přestupní terminál u železniční stanice Rychnov nad Kněžnou byl vybudován dle projektové dokumentace mimo jiné schválené Policií ČR RK. S ohledem na normové ukazatele pro navrhování chodeckých přechodů, (min. počet 50 chodců za hodinu) nebyly v prostoru terminálu navrženy, ani požadovány chodecké přechody, ale pouze jedno místo pro přecházení.“

Dopravní terminál má přitom nahradit stávající autobusové nádraží Na Sboře, zajíždět by sem mělo cca 400 spojů denně, což je v přepočtu 30 autobusů za hodinu v denní době. K tomu je nutné připočítat dalších víc než 40 vlakových spojů. Je tedy zjevné, že minimální počet chodců za jednu hodinu bude určitě překonán – ve špičkách je překonáván už nyní!

Tři krytá stání

V okolních městech vznikly nové dopravní terminály s oddělenou veřejnou linkovou dopravou, terminály jsou zabezpečeny přechody pro chodce a osobní doprava je z nich vyloučena. Navíc ve většině případů mají krytá nástupiště.

Pro celkem devět rychnovských nástupišť jsou krytá stání pro cestující jen na třech z nich. Ve směru na Vamberk dvě, ve směru na Solnici jedno. V nedaleké budově železniční stanice si radnice sice pronajímá čekárnu, ale vzdálenost mezi vchodem a krajní zastávkou je přibližně 150 metrů.
Třetí kryté stání, u zastávky vyčleněné pro rychnovskou městskou hromadnou dopravu a jediné na této straně ulice, bylo osazeno rok po uvedení terminálu do provozu a stalo se terčem posměchu. Přístřešek je totiž otočen zády k vozovce.

„Pokud by se zastávka postavila tak, jak se to zdá správně, tak stojí na pozemcích, které nepatří městu. Instalaci zastávky navíc výrazně komplikuje vedení plynového potrubí a kvůli povinné šířce chodníku nelze instalovat zastávku zakrytou z více stran, musí zůstat podchozí,“ okomentovala na své facebookové stránce místostarostka Jana Drejslová /ODS/ nezvykle osazené kryté stání.

Přitom stačilo, aby projektant s takovou situací počítal a chodník posunul dál od hranice pozemku tak, aby se tam kryté stání vešlo. Investor také mohl požádat majitele sousedního pozemku o možnost umístění přístřešku. Jenže to se nestalo.

„Ohledně umístění terminálu v Rychnově nad Kněžnou neevidujeme po interním prověření žádnou komunikaci iniciovanou vedením města nebo městskými úředníky. Pokud by v budoucnu bylo toto téma otevřeno, tento požadavek bychom pečlivě zvážili,“ odpověděla mluvčí společnosti Kaufland Management ČR Renata Maierl na otázku, zda město Rychnov nad Kněžnou oslovilo Kaufland ohledně možného umístění krytých zastávkových stání na jejich pozemek.

Je terminál bezpečný?

Jak už jsme napsali, mezi nástupišti chybí vodorovným značení vytyčený přechod pro chodce. A cestující se mezi železničním a autobusovým nástupištěm pohybují chaoticky mezi autobusy a osobními automobily. Je takové řešení vhodné pro dopravní přestupní terminál? Chtěli jsme proto znát názor krajských úředníků.

„Ulice Nádražní je místní komunikací ve vlastnictví Města Rychnov nad Kněžnou. Krajský úřad Královéhradeckého kraje v tomto případě nemá kompetenci pro řešení dopravního režimu na této místní komunikaci a proto požádal Město Rychnov nad Kněžnou o posouzení,“ uvedl pro Orlický.net vedoucí odboru dopravy a silničního hospodářství krajského úřadu Tomáš Jurček.

A jaké je vyjádření rychnovských úředníků?

„V letošním roce přednesený požadavek doplnit chodecké přechody v ulici Nádražní v Rychnově nad Kněžnou jsme projednali s dopravním inspektorátem Policie ČR RK. Vzhledem k tomu, že v docházkové vzdálenosti do 50 m od zmiňované křižovatky se nachází stávající světelně řízená křižovatka s chodeckými přechody, a chodecký provoz nedosahuje 50ti chodců za hodinu, nebyly nalezeny argumenty pro povolení a zřízení dalších chodeckých přechodů v dané ulici,“ uvádí se ve vyjádření MěÚ Rychnov nad Kněžnou.

Pro úplnost je nutné uvést, že v ulici Nádražní mezi budovou železniční stanice a restaurací skutečně vzniklo místo pro přecházení. Je ale situováno v místě, kde nikdy předtím cestující nepřecházeli a není ani označeno, takže cestující o tomto místě vůbec nevědí.

„Policie ČR posuzuje již zpracovanou projektovou dokumentaci z hlediska dodržení předpisů a norem a zajištění BESIP. Policie ČR nevidí důvod ke zřízení přechodů v dotčeném úseku ul. Nádražní. Mimochodem chodci v ulici Nádražní můžou přecházet vozovku v souladu s ustanovením § 54 odst. 2 zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích,“ za Policii ČR v Rychnově nad Kněžnou poskytla vyjádření tisková mluvčí Alena Kacálková.

Zákon uvádí, že mimo přechod pro chodce je dovoleno přecházet vozovku jen kolmo k její ose. Před vstupem na vozovku se chodec musí přesvědčit, zdali může vozovku přejít, aniž by ohrozil sebe i ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích. Ano, tak by se chodec měl vždy chovat v běžném silničním provozu. Pokud se ovšem bavíme o dopravním terminálu, tedy o přestupním uzlu mezi vícero druhy dopravy, pak je otázka, zda by nemělo platit, že právě v tomto prostoru by měl být chodec (cestující) lépe chráněn.

Červíček: Přechody by tam měly být

„Město přišlo s variantou, že by si dovedlo představit sjednocení nádraží u vlakového nádraží. My jsme ten návrh zvážili, jako kraj z hlediska odbornosti a objednávky veřejné služby jsme potvrdili, že to úplně špatný záměr není. V tu chvíli investor, kterým je město, se do toho pustilo. Dnes jsme v situaci, že máme připraveno nádraží autobusové vedle vlakového,“ řekl na listopadovém setkání s občany města náměstek hejtmana Martin Červíček /ODS/, který má na starosti dopravu.

A pokračoval: „Vyslyšel jsem požavky lidí, kteří mne upozorňovali na to, jestli by před samotným spuštěním nebylo fér si ty věci přiblížit a zvážit, jestli to všechno je v pořádku nebo ne. Já jsem si prošel Rychnov pěšky, byl jsem se podívat nejenom na těch nových zálivech u silnice I/14, ale byl jsem se podívat jak je řešeno zastavení u nemocnice, u školy, jak je to s pěší zónou, jak je to daleko na vlakové nádraží a jak to bude vypadat.“
Náměstek Červíček, podle svých slov, „bojuje“ s doporučujícími stanovisky dopravních inženýrů Policie ČR, která úředníci automaticky přebírají.

„Nesouhlasím se stanoviskem města, že tam 50 lidí projde během hodiny, ono když se předělá to nádraží na autobusové, tak ta frekvence bude velmi pravděpodobně vyšší. A bavíme se o přechodech a myslím, že budu radnici konfrontovat ještě s tím, že by bylo fajn, aby zvážila ten stávající poměr počtu přechodů, které tam jsou,“ zdůraznil Červíček.

Vedení města, podle místostarostky Jany Drejslové, projednávalo požadavek na umístění přechodů v dopravní komisi.

„A vy jste to odmítli a já myslím, že je to špatně. To je poslední věc, se kterou když nám město vyjde vstříc, tak nic nebrání tomu, aby to bylo spuštěno a uvedeno do provozu,“ prohlásil náměstek.

Kdy se nádraží přestěhuje?

Nový dopravní a přestupní terminál u vlakového nádraží by měl být uveden do provozu v březnu nebo v červnu 2019.

„Je to o tom zvyknout na tuto změnu rychnovskou veřejnost, myslím že by ta změna měla nastat v době, kdy na to Rychnováky nejlépe připravíme. A teď myslím hlavně školní mládež. Spuštění je otázka, ke kterému termínu, a má se to změnit k termínu zásadních změn jízdních řádů – v březnu, červnu a v srpnu,“ řekl Červíček.

„Buďto to spustíme v březnu a nebo v červnu. Jestli to spustíme v červnu, tak to spustíme kvůli školní mládeži, protože přes prázdniny si na to lidé lépe zvyknou. Pokud to spustíme v březnu, pak musíme připravit školní mládež na to, že se něco mění. Až na ten přechod jsme připraveni to nechat spustit: Ten přechod není nic neřešitelného,“ uzavřel Červíček.

převzato z RYCHNOVSKÉHO ZRCADLA

Čtenářská diskuze