Jan Kopecký králem Barum rallye Zlín

barum_17_03--mm1200x800_500Tovární jezdec Škody Jan Kopecký z Kostelce nad Orlicí vyhrál posedmé v kariéře a potřetí za sebou Barum rallye Zlín. Za hlavním favoritem soutěže, která byla tradičně vedle českého mistrovství i součástí evropského šampionátu ERC (European Rallye Championship), skončil druhý Rus Alexej Lukjaňuk. Třetí místo vybojoval Roman Kresta.

ZLÍN - Pětatřicetiletý Kopecký kraloval soutěži již od sobotní první etapy, ve které si postupně vypracoval sedmnáctisekundový náskok na Lukjaňuka a poté ho navýšil na 55 sekund. Půl minuty ale získal k dobru na poslední rychlostní zkoušce.

Jan Kopecký a Pavel Dresler (CZ/CZ) s vozem ŠKODA FABIA R5 začali svoji cestu za šestým vítězstvím v řadě v letošní sezoně mistrovství republiky v rallye (MČR) nejrychlejším časem v páteční populární zkoušce v centru Zlína. „Nemohu říci, že jsem se svým časem spokojený, vždy to může být lepší,“ shrnul po první etapě svůj náskok 4,1 sekundy před Alexeyem Lukyanukem z Ruska Jan Kopecký. V sobotu ráno byli úřadující mistři republiky plně soustředění a zajeli další nejrychlejší čas. Souboj pokračoval i během sobotní etapy, která byla nejdelší z celé rallye.

Po rychlostní zkoušce číslo tři byl Lukyanuk ve vedení o 0,3 sekundy, ale již v další zkoušce se český šampión Kopecký dostal zpět do vedení. ŠKODA FABIA R5 Jana Kopeckého fungovala jako hodinky, zatímco Alexey Lukyanuk ztratil kvůli problémům s posilovačem řízení svého Fordu drahocenný čas. Na konci dne měla posádka Jan Kopecký a Pavel Dresler po rychlé a bezchybné jízdě relativně komfortní náskok v čele pořadí – 16,6 sekundy. Ale Kopecký přesto zdůrazňoval: „Tenhle chlapík se nikdy nevzdá, to vím z minulého ročníku. Musím se koncentrovat a soustředit na to, abych neudělal žádnou chybu. Rychlostní zkoušky posledního dne jsou velmi náročné a jedou se na rozbitém povrchu. Zejména 22 kilometrů dlouhá zkouška Košíky má na trati mnoho šotoliny a kamenů, takže vás tu může snadno postihnout defekt.“

Během posledního dne Barum Czech Rallye Zlín Jan Kopecký s Pavlem Dreslerem zajeli na všech šesti zbývajících rychlostních zkouškách se svým vozem ŠKODA FABIA R5 nejrychlejší čas a na konci rallye měli na prvním místě náskok 55,5 sekundy. „Barum Czech Rallye Zlín je jednoznačně nejnáročnější soutěží v mistrovství České republiky a také jednou z nejlepších evropských rally. Jsem velmi hrdý a současně šťastný, že se mi tuto soutěž podařilo vyhrát již sedmkrát. Byl to náročný víkend, jako vždy tady na Barumce. Málo se tu spí a dlouho závodí. Ale zvládli jsme to a vážíme si vítězství. Povedlo se to skvěle. Děkuji spolujezdci Pavlovi a také inženýrům a mechanikům týmu ŠKODA, že mi připravili nejrychlejší a nejspolehlivější vůz. Moje ŠKODA FABIA R5 byla prostě dokonalá,“ uzavírá v cíli mistr České republiky.

barum_17_01--mm1200x800_500

Na východě Moravy vyhrál na domácích tratích sedmnáctou soutěž v řadě. „Já se na to takhle nechci dívat, je to hezké, ale není to pro mě důležité. Mě zajímají jinačí věci, chtěl bych závodit venku a touhle cestou chci jít dál,“ uvedl Kopecký. Přiznal, že poslední den už jen kontroloval situaci. „Bylo to klidnější, protože Lukjaňuk už měl nějaké (zdravotní) problémy. Myslím, že nemohl pořádně brzdit, takže brzdil pravačkou. Musel zvolnit a my nepotřebovali nikam pospíchat,“ řekl.

„Jan a Pavel jsou v mistrovství republiky bez diskuse měřítkem pro ostatní,“ řekl šéf ŠKODA Motorsport Michal Hrabánek.

Zatímco o vítězi i druhé posádce bylo jasno dlouho dopředu, o třetí místo svedli velký boj Kresta a Tomáš Kostka. Zkušený Kresta, jenž se v červenci vrátil za volant rallyeových vozů po tříleté přestávce, se na třetí pozici posunul v závěrečné erzetě, kdy smazal třísekundové manko na svého švagra a předstihl jej.

„Zatáhl jsem opravdu dost. Je to úžasné, skvělé. Musím říct, že jsem trochu blázen,“ smál se Kresta v cíli posledního měřeného testu. „Z celého závodu mám radost, bez ohledu na to, že to takhle dopadlo. Onboard (záběr z kabiny) z poslední erzety si ale asi nikdy pouštět nebudu, bylo to dost. Nebylo to o tom, že bych chtěl být na bedně, ale bylo to o povaze. Nebylo to přes hranu, ale byla to nebezpečná erzeta,“ uvedl Kresta.

Kostka bral prohru v boji o třetí místo v klidu a sportovně. „Po problémech v sobotu jsme rádi, že dnes auto fungovalo. Bohužel jsem v poslední etapě přijel do cíle na defektu a nedalo se s tím nic dělat. Bylo tam hodně vytahaných kamenů a nedalo se s tím nic dělat, i když jsem se snažil tomu vyhýbat,“ řekl Kostka.

Dva defekty v krátkém sledu vyřadily ze hry o třetí místo Václava Pecha. Pilot vozu Ford Fiesta R5, který byl na všech předešlých soutěžích MČR druhý za Kopeckým, bronzovou pozici kontroloval od soboty. Před dvanáctou erzetou však musel odstoupit.

„Měli jsme jen jednu rezervu, takže bychom do servisu nedojeli na čtyřech kolech,“ řekl zklamaný Pech, který si ale bezpečně drží průběžně druhé místo v MČR. „Nebýt toho, tak jsme o třetí místo vůbec nebojovali,“ uvedli shodně Kresta i Kostka.

Posledním dílem českého šampionátu bude říjnová Rallye Příbram.

Barum Czech rallye Zlín  - závod seriálu ME a MČR v automobilových soutěžích

1. Kopecký, Dresler (Škoda Fabia R5) 1:56:15,2, 2. Lukjaňuk, Arnautov (Rus./Ford Fiesta R5) -55,5, 3. Kresta, Starý (Škoda Fabia R5) -1:22,8, 4. T. Kostka, Kučera (Škoda Fabia R5) -1:25,8, 5. Kajetanowicz, Baran (Pol./Ford Fiesta R5) -2:06,4, 6. Griebel, Kopczyk (Něm./Škoda Fabia R5) -2:08,3, 7. Koči, Schovánek (SR/Škoda Fabia R5) -2:31,4, 8. Valoušek, Havelková (Škoda Fabia R5) -2:51,6.

Foto: čtk

Čtenářská diskuze
Tags: ,