Do Orlických hor na kole jen s přilbou

S nadcházející letní sezonou záchranáři a horská služba varují veřejnost před riziky léta a sezonními úrazy.

P1400875

Jan Pochobradský z Horské slubžby Orlické hory.
Foto: Irena Voříšková

ORLICKÉ HORY – Letní měsíce s sebou každoročně přinášejí vážné úrazy, které postihují všechny věkové kategorie, ale nejvíce jsou ohroženy aktivní osoby mladšího věku a děti. Riziko narůstá při provozování sportovních aktivit i cestování. V létě přibývají nehody cyklistů a motocyklistů. Samostatnou kapitolou jsou pak úrazy při provozování nejrůznějších outdoorových a adrenalinových aktivit.

O tom všem ví i Horská služba České republiky pro oblast Orlických hor, která se v červnu prezentovala při Dni integrovaných záchranných složek v Dobrušce. Představila tam terénní čtyřkolku a terénní automobil Volkswagen Transportér, které zasahují v Orlických horách. Přítomen byl i člen horské služby Jan Pochobradský, který nám odpověděl na několik otázek.

Řešíte u vás více úrazů v létě, nebo v zimě? Jaké jsou úrazy v létě?
„Jsme u většiny úrazů, které se v naší oblasti stanou. Horská služba zasahuje čtyřiadvacet hodin, má nepřetržitou pohotovost, minimálně telefonní. V zimě ošetříme přímo v Deštném zhruba 300 úrazů a v létě kolem 100 úrazů. Ale v letním období jsou úrazy těžší než v zimě. Většinou jezdí lidé na kolech vysokými rychlostmi a nepředpokládají, že na horách nejsou příliš dobré silnice, že může být v zatáčkách písek. Ve velkých rychlostech pak často cyklisté padají na tvrdý povrch a to má za následek těžká zranění. Horská služba má smlouvu se záchrankou, protože ta nemá na některých místech hor dojezdové časy, takže horská služba kromě úrazů vyjíždí i k interním věcem – jako třeba k infarktům a mozkovým mrtvicím. K nejzávažnějším případům pak vždy lítá vrtulník.“

Takže se v horách můžeme spolehnout na záchranu?
„Vrtulník dolétne z Hradce Králové do Deštného za 12 minut. Doktor se k nám dostane relativně brzy, ale tak to je jen v nejvážnějších případech. Většinou jezdí sanitka a tam jsou dojezdové časy delší. Turisté by proto neměli přeceňovat svoje fyzické síly a schopnosti a měli by dodržovat základní pravidla bezpečnosti.“

Pokud vím, disponujete také defibrilátorem.
„Ano, nedávno jsme ho použili. Máme dva přímo v Deštném. Jeden je ve vozidle a druhý na stanici. Další defibrilátor je v Říčkách a dva v Čenkovicích. Orlické hory jsou defibrilátory poměrně dobře pokryty. Je velká šance, že defibrilátor pomůže, pokud je to možné.“

Jsou cyklisté na horách vybaveni přilbami, jsou ukáznění?
„Jsme účastni projektu Na kole jen s přilbou, kterého je horská služba partnerem. V květnu proběhla v Deštném již po čtvrté preventivní akce Na kole s přilbou, která má poukázat na důležitost této ochranné pomůcky nejen u dětí, ale i u dospělých. V rámci akce u Masarykovy chaty se konalo školení bezpečnosti při jízdě na kole a koloběžce. Turisté si mohli prověřit své vědomosti testem dovednosti koordinace v opilosti a mikrospánku pomocí speciálních brýlí a zúčastnit se soutěže o horské kolo a další věcné ceny. Počasí přálo a návštěvnost byla nadprůměrná. Největší úspěch tam měly bezpochyby takzvané opilecké brýle. V zimě jezdí lidé s přilbami na lyžích většinou už automaticky, v létě to přece jen není tak úplně pravidlem. Bez přilby jezdí většinou rodiče, děti už je obvykle mají.“

 

Vše o přilbách

Konstrukce skeletu přilby je z jednoho kusu polystyrenové hmoty, shora krytého vrstvou umělé hmoty. Její funkcí na přilbě je udržet zlomky skořepiny při sobě v případě rozpadu.

Tvar přilby musí korespondovat s naší hlavou a tím zajistit řádné upevnění a pohodlné nošení.

Při nákupu přilby je důležité ji vyzkoušet.

Pokud nosíme brýle, je nutné vyzkoušet přilbu i s nimi. Z počátku totiž mírný tlak nemusí působit potíže, ovšem při dlouhém nošení přilby může způsobovat bolest hlavy a tím mimo jiné narušit koncentraci při jízdě na kole.

Důležitým prvkem cyklistické přilby je i odvětrávání.

Ke komfortu jistě patří i image, zejména malé děti upřednostňují vzhled. Možnost vybrat si přilbu podle vzhledu je také důležité dítěti poskytnout, neboť to ji pak bude rádo nosit, pokud se v ní bude cítit dobře a bude se mu líbit.

Přilba musí být na hlavě řádně připevněna. Takovou zkoušku je možné provést hned při nasazení přilby.

Přilba by měla při zatřesení hlavou, předklonění i zaklonění držet i nezapnutá.

Přilba se nesmí posunovat směrem do čela ani do týlu, a to při jakémkoliv pohybu.

Skrze skořepinu jsou upevněny dva pásky, které jsou vedeny na boční části hlavy kolem uší, kde tvoří písmeno „Y“. Tyto pásky jsou spojeny pod bradou sponou, která musí umožnit pohodlné nastavení a zároveň musí být lehce rozepnutelná jednou rukou. Stejně tak regulace velikosti obvodu hlavy musí umožnit jednoduché povolení či utažení jednou rukou.

Upínací mechanismus musí být správně dotažený – mezi řemínky a bradu je možné zastrčit maximálně dva prsty.

Řemínky musí být při jízdě na kole vždy zapnuté!

Každá přilba, která prodělala jakýkoliv náraz, musí být vyřazena z používání, a to i když nejeví zřetelné známky poškození. Na přilbě může dojít k mikroskopickým trhlinkám, které nejsou pouhým okem viditelné, a přilba tak ztrácí svoji účinnost v případě dalšího nárazu. Stejně jako všechny materiály se časem opotřebuje i materiál přilby. Pro možnou ztrátu svých původních vlastností by se měla tedy obměnit jednou za 3 až 5 let při pravidelném nošení a jednou za 8 let při občasném nošení. Při čištění přilby je důležité vyvarovat se chemických čisticích prostředků, které by mohly narušit její strukturu. (www.nakolejensprilbou.cz)

Čtenářská diskuze