Průmyslová zóna Solnice-Kvasiny přináší nejenom spoustu pozitiv, ale také negativa. Třeba při střídání jednotlivých směn vznikají často na silnicích a cyklostezkách nebezpečné situace.
RYCHNOVSKO – Třikrát denně je v Kvasinách a jejich okolí velice rušno. Při střídání směn v místní automobilce Škoda Auto se nejprve směrem do závodu a pak ven snaží dostat stovky lidí. Podobně to vypadá například i v Lipovce. Někteří pracanti jezdí autem, jiní využívají autobus, vlak nebo šlapou na kole či jdou po svých. A právě chodci už nejednou způsobili karambol. Riziková je hlavně cyklostezka mezi Solnicí a Rychnovem nad Kněžnou.
„Kvůli zvyšujícímu se počtu firem v okolí Lipovky se po smíšené cyklostezce pohybuje více a více pěších. Nejhorší je to v letním období, kdy končí odpolední směna v 22 hodin a už je tma. Zaměstnanci z firem v Lipovce chodí většinou směrem do Lipovky na autobus,“ říká cyklista Pavel Řízek a dodává, že i na těch několika metrech za Lipovkou směrem na křižovatku k firmě Preymesser potkává lidi bez reflexních prvků, o baterce nemluvě.
A právě podobná situace může skončit nepříjemným střetem. Další neohleduplní chodci chodí vedle sebe směrem na Rychnov nad Kněžnou a také nejsou světelně označeni a bez reflexních prvků. Někdy se stává, že jde jeden vpravo a druhý deset metrů před ním kráčí vlevo.
Důležitá je vzájemná ohleduplnost
Cyklista zahlédne neosvětleného chodce, i kdyby měl sebelepší svítilnu, přibližně na pět metrů. Vyhnout se lze, ale cyklista se musí modlit, aby se chodec nenaklonil nebo neudělal krok do směru jízdy. Když se při rychlosti cca 30 km v hodině střetne cyklista s chodcem, půjde podle policie pokuta a postih půl na půl.
„V daném úseku se jedná o pozemní komunikaci neboli stezku se smíšeným provozem chodců i cyklistů. Kdyby se lidé chovali normálně a ukázněně, nemuselo by k podobným situacím vůbec docházet. Je to totiž o vzájemné ohleduplnosti lidí k sobě. Podle souvisejících předpisů musí jet za snížené viditelnosti cyklista osvětlen a chodec na komunikaci mimo obec bez veřejného osvětlení musí mít oděv opatřen retroreflexními prvky tak, aby byl viditelný pro ostatní účastníky silničního provozu – v tomto případě pro cyklisty. Takže pokud se tam motá nějaký chodec bez reflexů, nemá tam co dělat,“ napsal Orlickému týdeníku npor. Rudolf Petřík z dopravního inspektorátu v Rychnově nad Kněžnou.
A jak často dopadají dotazy cyklistů na osvětlení směrem k chodcům popsal Pavel Řízek.
„Když se chodců ptáme na baterku, tak nás posílají k šípku.“
Na problém jsme se zeptali jako největšího zaměstnavatele v regionu také Škody Auto.
„Jelikož cyklostezka leží mimo areál závodu Kvasiny, nemá Škoda Auto žádné právo provoz na této komunikaci řídit, případně jej jakkoliv komentovat. Toto přísluší jejímu zřizovateli nebo provozovateli komunikace,“ prozradila Radka Gottvaldová z komunikace podniku Škoda Kvasiny.
Škodovka přesto zajišťuje pro své zaměstnance nespočet rozličných školení, které se vztahují k výkonu jejich pracovních činností. Mezi nimi je mimo jiné i školení řidičů.
Nezbývá než apelovat nejenom na chodce, ale všechny účastníky silničního provozu na zdravý rozum. Chodci by měli rozhodně být ve večerních hodinách osvětleni, a předcházet tak nepříjemným kolizím.